På håll ser Sion ut som en kompakt svartmålad bil. Men istället för färg är den innovativa elbilen, som i onsdags visades på den digitala mässan Consumer Electronics Show (CES), täckt av gråsvarta paneler innehållandes 248 solceller. Under rätt förhållanden kan dessa generera el för upp till 34 kilometers körning, utöver det inbyggda batteriets räckvidd på 255 kilometer.
Sion-projektet är särskilt intressant ur ett svenskt perspektiv, då bolagets plan sedan länge varit att producera bilarna i den gamla Saab-fabriken i Trollhättan. Det senaste budet är att produktionen ska påbörjas under nästa år.
– Vi kallar det det för en SEV, solar electrical vehicle, säger en av de två grundarna, Laurin Hahn, i presentationsvideon.
Grundat av två vänner
Laurin Hahn och medgrundaren Jona Christians har under många år delat en vision och passion kring hållbarhetsfrågor. The Sion är bara ett av många projekt de båda vännerna haft ihop.
– Idén föddes 2012 när vi diskuterade att vi snabbt måste sluta bränna fossila drivmedel. Vi såg att svaret på problemet fanns rakt ovanför våra huvuden, säger Jona Christians.
Bolagets vision är att göra elbilen billig och tillgänglig för en bredare massa, samtidigt som den ska vara mindre beroende av laddinfrastruktur. Det senare uppnås i och med att bilen kan laddas med solkraft medan den är i drift.
– Ett högt pris, kort räckvidd och bristfällig infrastruktur är huvudorsakerna till varför elbilar ännu inte slagit igenom hos allmänheten, säger Laurin Hahn.
Unik teknik
Med hjälp av folkligt stöd och crowdfunding har Sono Motors satsat på att ta fram en unik solcellsteknik som gör panelerna lättare, billigare, mer robusta och effektiva än andra teknologier. En fördel är också, enligt Sono Motors, att de kan integreras i nästan vilket objekt som helst. Därför har de startat samarbeten med andra bolag som varit intresserade av att licensiera tekniken, exempelvis ett lastbilsföretag.
Utöver att göra elbilen billig och mindre beroende av laddinfrastruktur har Sono motors haft det praktiska i fokus. Bland annat har bilen försetts med en dragkrok som klarar 750 kg och en bagagelucka med en lastvolym på 650 liter.
Bilen har också inbyggt stöd för bildelning.
Den tyska prislappen är satt till 25 500 euro, vilket motsvarar cirka 260 000 kronor.